سلام ، به سایت انبار مرکزی ضایعات خوش امدید

لوگو

خیابان آزادی

ایران ، تهران

آشنایی با شابلون میلگرد

آشنایی با شابلون میلگرد

شابلون میلگرد

شابلون میلگرد یکی از محصولات فولادی است که نقش مهمی در ساختمان سازی و دیگر صنایع مهم کشور ایفا می کند. مانند خیلی از مواد اولیه ساختمان سازی، میلگرد نیز در انواع و سایزهای مختلف تولید می شود. دلیل تولید میلگرد در سایز، جنس و استحکام های کم و زیاد، کاربردهای متنوع و مختلف آن در صنعت است. برای مثال بعضی از میلگردها باید قابلیت خم شدن داشته باشند اما دسته ی دیگر باید به قدری مستحکم باشند که با هیچ فشاری خم نشوند. برای اینکه بتوانید به طور دقیق از سایز میلگرد اطلاع پیدا کنید باید از وسایل مخصوص این کار استفاده کنید. از جمله این وسایل می توان به شابلون میلگرد، آچار فرانسه، ترازو و…. اشاره کرد. از میلگردها فقط در ساختمان‌سازی استفاده نمی‌شود؛ بلکه، کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد؛ به طوری که در برخی مصارف تنها استحکام بالای آن مورد توجه است ولی در برخی مصارف دیگر باید با داشتن انعطاف لازم قابلیت خمش کافی را داشته‌ باشد. از این رو با توجه به تنوع فراوان میلگردها، افرادی که در این زمینه مشغول بوده یا علاقمند به اشتغال در این حوزه هستند، باید با کاربرد، انواع، استانداردها و نحوه اندازه‌گیری آن بیشتر آشنا شوند.

انبار مرکزی ضایعات بهترین خریدار ضایعات در تهران

آشنایی با شابلون میلگرد

آشنایی با شابلون میلگرد: میلگرد جز عناصری است که تمام افراد در یک ساختمان در حال ساخت نوعی از آن را مشاهده کرده اند. این عنصر نه تنها کمک می کند ساختمان شما استحکام بالایی داشته باشد بلکه برای محافظت از ساختمان در برابر زلزله نیز نقش مهمی ایفا می کند. در گذشته برای ساختمان سازی تنها از بتن استفاده میشد، امروزه برای افزایش استحکام ساختمان در برابر نیروهای فشاری و کششی، استفاده از میلگرد به همراه بتن بهترین روش ساختمان سازی محسوب می شود. همانطور که در ابتدا گفتیم، میلگرد با توجه به نوع استفاده در اندازه ها، سایزها و انواع مختلفی برای پشتیبانی از سازه های متنوع در بازار موجود است. در ساختمان سازی تنها از یک نوع میلگرد استفاده نمی شود به همین دلیل این وظیفه مهندسان ناظر است که سایز دقیق را برای هر قسمت چک کنند. یکی از بهترین وسایل که به طور معمول برای اندازه گیری میلگرد استفاده می شود، شابلون میلگرد نام دارد.

اندازه گیری میلگرد با شابلون

اندازه گیری میلگرد با شابلون : 

  • میلگرد ساده: به میلگردهایی که سطحی صاف و بدون آج دارند، میلگرد ساده می گویند. این نوع میلگرد را می توان در سایز ۶ تا ۵۰ میلی متر تهیه کرد. قابلیت انعطاف پذیری بالا، این نوع میلگرد را برای استفاده در ساختمان سازی، خودرو سازی، ساخت زیربنا در جاده و بزرگراه و … به انتخابی مناسب تبدیل کرده است. این محصول برای ساخت سازه های سنگین به هیچ وجه مناسب نیست.
  • میلگرد آجدار: یکی از میلگردهای پر استفاده در ساختمان سازی، میلگرد آجدار است. نام این میلگرد به دلیل وجود فرورفتگی های روی سطح آن انتخاب شده است. این فرورفتگی ها دلیل اصلی مقاومت بالای میلگرد آجدار هستند. این محصول نیز در سایزهای ۶ تا ۵۰ میلی متری تولید می شود. میلگرد آجدار یکی از عناصر اصلی در ساخت سازه های بتنی است. میلگرد آجدار در ساخت پل، ایستگاه اتوبوس، ساختمان های بزرگ، برج ها و …. استفاده دارد. این محصول یکی از بهترین میلگردها برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله است. شما می‌توانید میلگرد آجدار را از کارخانه‌های مختلف خریداری کنید. میلگردهای زیر نمونه‌ای از محصولات آجدار کارخانه شاهرود هستند.
  • میلگرد اروپایی: نوعی از میلگرد که در بیشتر مواقع با منگنز ساخته شده و می تواند با راحتی بیشتری خم شود، میلگرد اروپایی نام دارد. به دلیل ویژگی خم شدن آسان، مهندسان به هیچ عنوان از این میلگرد برای ساخت خانه در مناطق زلزله خیز و طوفان خیز استفاده نمی کنند.
  • میلگرد سیاه: این محصول تشکیل شده از عناصری مانند: کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر و گوگرد می باشد. میلگرد سیاه انتخابی عالی برای ساختمان سازی در مناطقی با آب و هوای مرطوب است.
  • میلگرد فایبرگلاس: این میلگرد مقاوم ترین میلگرد در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. از این میلگرد برای مکان هایی که نیاز به زیرساخت قوی و پایدار وجود دارد، استفاده می کنند. از جمله موارد استفاده این محصول می توان به آرماتور بندی کف پارکینگ، سالن های بزرگ و صنعتی اشاره کرد. این میلگرد را می توان در سایز ۴ تا ۴۰ میلی متر تهیه کرد.
  • میلگرد پوشش داده شده با اپوکسی: این میلگرد در حقیقت میلگرد سیاه است که روکش اپوکسی روی آن قرار دارد. رنگ این میلگردها کمی به سبز مایل است. میلگردهای اپوکسی، گرانترین میلگردهای موجود در بازار هستند. این میلگرد به لطف وجود پوشش اپوکسی مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. از این میلگرد برای ساخت پل، سازه های دریایی، ساختمان ها و بناها و ساخت انواع پارکینگ ها استفاده می شود.
  • میلگرد گالوانیزه: یکی دیگر از میلگردهای بسیار مقاوم که زیاد در ساختمان سازی استفاده می شود، میلگرد گالوانیزه است. این میلگرد نیز از نظر قیمت، گرانتر از انواع دیگر است. مقاومت بالای میلگرد در برابر زنگ زدگی از ویژگی های مهم آن است. پوشش گالوانیزه این محصول مقاومت بالاتری نسبت به نوع اپوکسی دارد.

تشخیص اندازه گیری میلگرد

تشخیص اندازه گیری میلگرد: پس از اینکه جنس میلگرد موردنیاز خود را انتخاب کردید، حال باید سایز این محصول را انتخاب کنید. سایز میلگرد به طور مستقیم روی قیمت میلگرد تاثیر دارد به همین دلیل انتخاب درست سایز اهمیت بالایی برای خریداران دارد. در نرمال ترین حالت شما می توانید میلگرد را در قطر ۶ تا ۳۲ میلی متر خریداری کنید. تشخیص سایز میلگرد با روش های مختلفی امکان پذیر است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

استاندارد میلگرد

استاندارد میلگرد:  روسی یکی از این استانداردهاست که در کشور ما نیز میلگردها از این استانداردها تبعیت کرده و بر اساس خواص مکانیکی میلگرد و فولاد استفاده شده به ۳ دسته قابل تقسیم می‌باشند:

فولاد A1

میلگردهای صاف با مقاومت تسلیم ۲۳۰۰ بر سانتی‌متر‌مربع و مقاومت کششی ۳۸۰۰ بر سانتی‌متر‌مربع در این دسته قرار می‌گیرند.

فولاد A2 

میلگردهای آجدار با مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ بر سانتی‌مترمربع و مقاومت کششی ۵۰۰۰ بر سانتی‌مترمربع نیز دارای استاندارد دسته دوم هستند.

فولاد A3

در دسته آخر مقاوم‌ترین و گران‌ترین میلگردها قرار می‌گیرند. این دسته میلگردها نیز از نوع آجدار بوده و با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ بر سانتی‌مترمربع و مقاومت کششی ۶۰۰۰ بر سانتی‌مترمربع، مرغوب‎ترین میلگردهای بازار ایران را تشکیل می‌دهند.
وزن واحد طول میلگردها در این استانداردها تفاوتی با یکدیگر نداشته و همانطور که مشخص است تنها در میزان مقاومت تسلیم و مقاومت کششی متفاوت هستند.

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از کولیس

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از کولیس یکی از ابزارهایی است که بیشتر مهندسان عمران به آن دسترسی دارند. کولیس این امکان را به شما می دهد که قطر میلگرد را نیز با آن اندازه بگیرید. کولیس از جمله ابزاری است که برای اندازه گیری در صنایع مختلف استفاده می شود.

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از ریسمان

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از ریسمان اگر هیچ یک از ابزاری که در بالا شما را با آن ها آشنا کردیم در دسترس نبود ، می توانید با استفاده از ریسمان این کار را انجام دهید. برای این روش ابتدا ریسمان را دور میلگرد موردنظر پیچیده و سپس با توجه به اندازه بدست آمده، محیط میلگرد و در نهایت قطر آن را محاسبه کنید.

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از آچار فرانسه

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از آچار فرانسه نیز یکی از ابزارهایی است که می توانید برای اندازه گیری قطر میلگرد استفاده کنید. البته برای اینکه در این روش با خطای اندازه گیری مواجه نشوید بهتر است از آچارهای جدید و مدرج استفاده کنید.

اندازه‌گیری راحت میلگرد با شابلون میلگرد

اندازه گیری راحت با شابلون میلگرد با توجه به اهمیتی که میلگردها در صنعت ساخت و ساز دارند، برای کاربردهای مختلف و استفاده در قسمت‌های مختلف ساختمان یا سایر سازه‌ها، از سایزهای مختلف میلگرد استفاده می‌شود. افرادی که در این حوزه مشغول هستند، مثل مهندسان و پیمانکاران باید بتوانند سایز میلگرد را به سادگی چک کنند. شابلون میلگرد یکی از لوازمی است که برای این منظور طراحی و ساخته شده تا با قرار دادن میلگرد درون آن‌، با استفاده از اعداد نوشته شده روی شابلون میلگرد یا مشخص بودن شابلون برای هر سایزی، قطر آن به راحتی حاصل شود.
آهن آنلاین به عنوان یکی از فعالان حوزه آهن و میلگرد معرفی شابلون میلگرد، این وسیله بسیار ساده ولی با کارایی زیاد را وظیفه خود دانست. البته لوازم دیگری نیز وجود دارند که می‌توان برای این منظور از آن‌ها استفاده کرد، اما کار با آن‌ها شاید به راحتی شابلون میلگرد نباشد، از این رو این وسیله کوچک معمولاً یار همیشگی مهندسان و پیمانکاران می‌باشد.
میلگردها در سایزهای مختلف برای مصارف گوناگون، تولید می‌شوند و استفاده از شابلون میلگرد یکی از چندین روش ممکن برای اندازه‌گیری سایز و قطر میلگرد است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.