سلام ، به سایت انبار مرکزی ضایعات خوش امدید

لوگو

خیابان آزادی

ایران ، تهران

نحوه بازیافت مس

نحوه بازیافت مس

نحوه بازیافت مس

نحوه بازیافت مس مس یکی از منابعی است که بیشترین قابلیت استفاده مجدد را داراست. به گزارش انبار مرکزی ضایعات در واقع مس و آلیاژهای آن هزاران سال توسط بشر بازیافت شده است. در ابتدا، بشر آموخت که اشیاء مسی را می‌توان ذوب و مجدداً قالب گیری نمود.

بازیافت این فلز باعث کاهش قابل توجه هزینه ها شده و کشورهای شیلی و آمریکا آنچنان در بازیافت این فلز گران بها پیشرو هستند که هیچگونه وارداتی ندارند و تمام نیازشان را از بازیافت تامین می کنند، که این امر باعث کاهش قابل توجهی در هزینه های استخراج و واردات مس این کشورها شده است.  ضمنا از حیث مصرف انرژی نیز اثبات شده که بازیافت مس از ضایعات،  باعث کاهش مصرف ۸۵% الی ۹۰% در هزینه های تولید این فلز در برابر استخراج اولیه آن از سنگ معدن می شود و آلودگی های زیست محیطی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد

انبار مرکزی ضایعات بهترین خریدار ضایعات در تهران

مزایا بازیافت مس

  • مزایای بازیافت مس : قیمت مس بازیافت مس ارزانتر از معدن کاری و استخراج منابع جدید مس می باشد. مس بازیافتی ارزشی تا ۹۰ درصد بهای مس اصلی را داراست و در واقع عمل بازیافت به پایین نگهداشتن قیمت تولیدات مسی کمک می کند.
  • ۲- منابع محدود : تا امروز، تنها ۱۲ تا ۱۳ درصد از تمام ذخیره های شناخته شده معدنی، استخراج شده است. با این حال باید به فکر نگهداری از منابع معدنی باقی مانده بود و بهترین راه، بازیافت مواد معدنی است.
  • ۳- صرفه جویی در مصرف انرژی : بازیافت یک تن مس مصرف شده،  %۱۵ از انرژی لازمه برای معدنکاری و استخراج همان میزان مس را طلب می کند. بنابراین بازیافت مواد راهی است برای حفظ و صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و کاهش انتشار دی اکسید کربن در هوا.
  • ۴- محیط زیست : درطی استخراج و تصفیه فلزات گازها و گرد و غبارهایی در هوا منتشر میشود. اما در بازیافت فلزات هیچ آلودگی منتشر نمیشود، بنابراین عمل بازیافت مواد به سلامتی محیط زیست نیز کمک می نماید.

انواع ضایعات های مس

ضایعات های قدیمی

ضایعات های قدیمی:به ضایعاتی گفته می شود که باصطلاح عمر خود را کرده اند و دیگر قابل استفاده نیستند، برای نمونه می توان به ظروف مسی،کابل های مسی و بعضی از رادیاتورها و … اشاره کرد. این قراضه ها بعد از خرید توسط ضایعاتی ها جمع آوردی می شوند و سپس بازیافت، به همین دلیل فرآیند  بازیافت آنها نسبتا طولانی میشود

ضایعات های جدید

ضایعات های جدید:به ضایعات حاصل از تولید، در بخش صنعت، کارخانه ها و ….که معمولا از فلز مس  بدست می آید اطلاق می شود که پس از چند ماه بازیافت می شوند. به همین دلیل بازیافت آنها خیلی طول نمی کشد، ضمنا خرید و فروش ضایعات مس معمولا قراضه های جدید است.

ضایعات مس برگشتی

قراضه مس برگشتی: یک منبع مهم مس به حساب می آید که اهمیت روزافزونی دارد. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد قراضه های برگشتی را قراضه های آلیاژی تشکیل می دهند. اغلب اینها معمولا ذوب شده و بی آنکه پالایش شوند به شکل آلیاژ ریخته می شوند. مس قراضه غیرآلیاژی ذوب و پالایش می شود تا مس ویژه کارهای مکانیکی یا الکتریکی بدست آید. فرآیندهای به کار رفته بستگی به عیار مواد برگشتی و محصول دلخواه دارد. طبق آمار بدست آمده حدود ۱.۳ درصد مس مصرفی را می توان از قراضه مس تهیه نمود. در واقع بازیابی مس از اشیای مصرف شده(قراضه کهنه) و تلفات تولید (قراضه نو) برای تمام صنایع اهمیت زیادی دارد. حدود ۱۰-۵ درصد مس جهان از پالایش دوباره مس قراضه تامین می شود و ۳۰-۲۵ درصد دیگر (مس حاصل از قراضه) از بازیابی مستقیم مس، به ویژه آلیاژها بدست می آید. ۴۰ -۳۰ درصد تمام مس تولید شده از قراضه، از قراضه کهنه (اشیای به کار رفته مسی) و ۷۰-۶۰ درصد آن از ضایعات نو یا تلفات تولید حاصل می شود.

انواع بازیافت مس

  1. بازیافت دستی 
  2. بازیافت قالکاری
  3. بازیافت شیمیایی
بازیافت دستی‌از ساده ترین روش های بازیافت مس می توان به تفکیک قطعات مسی از تجهیزات، دستگاه های الکترونیکی و سیم های مسی و… که در کارگاه های کوچک انجام می شود اشاره کرد.
بازیافت قالکاریاز دیگر روش های صنعتی برای بازیافت مس می توان از قالکاری نام برد:
در روش قالکاری ضایعات مسی که از قطعات الکترونیکی و بردها و حتی از جداسازی فلزات دیگر مانند طلا و نقره بدست آمده، در کوره می ریزند و بعد از ذوب شدن مس آن را به شکل شمش در می آوردند.
۳) روش شیمیاییدر روش شیمیایی ضایعات الکترونیکی را ابتدا جدا کرده سپس آسیاب می کنند و با حل کردن در اسید،  فلزات گرانبهایی مانند طلا و نقره را بازیافت می کنند. بعد ازاین مراحل مس باقی مانده را با استفاده از روش سمنتاسیون جداسازی می کنند.

ذوب ضایعات مس

ذوب ضایعات مس: ضایعات های مس مستقیماً ذوب می شوند و گاه در هنگام ذوب درجه  خلوصشان بالا برده می شود. سپس مس ذوب شده احیاء می گردد و به اشکال حد واسط نظیر بیلت ها، کیک ها و شمش های مسی قالب گیری می شود تا در مراحل بعدی کارهای بیشتری روی آن صورت گیرد. قراضه معمولاً شامل مواد فاسد شده یا تحلیل رفته الکتریکی می‌باشد که در طی عملیات بازیابی درجه خلوص آن بالا می‌رود و در قالب های آند ریخته می شود. در واقع آندها مواد نارسی هستند که در عملیات کاتدسازی به کار می روند. ابتدا آندها آبکاری می‌شوند، به این صورت که مواد فاسد شده الکتریکی در حمامی از اسید سولفوریک حل شده و سپس خارج از محلول، بر روی یک صفحه فولادی آبکاری می شوند. ورقه های نازک مس پالایش شده به طرف صفحات ضد زنگ کشیده شده و در سلول های الکترولیتی دیگری ما بین صفحات آندی قرار می گیرند. طی عمل آبکاری، آندهای مسی با درجه خلوص ۹۹.۹۸ % بدست می آید که برای ساختن ورقه های کاتدی مس با درجه خلوص بالا به کار می رود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.