سلام ، به سایت انبار مرکزی ضایعات خوش امدید

لوگو

خیابان آزادی

ایران ، تهران

چهار پهلو چیست و کاربرد آن

چهار پهلو چیست و کاربرد آن

چهار پهلو چیست

چهار پهلو چیست یکی از کاربردی ‌ترین انواع پروفیل‌ در صنعت ساخت ‌و ساز می ‌باشد. این پروفیل به دلیل توپر بودن، ایمنی و استحکام بالا در صنعت مورد توجه قرارگرفته است. به گزارش خریدار ضایعات در تهران برای ساخت چهارپهلو می ‌توان از مواد اولیه‌ گوناگون و حتی آهن قراضه استفاده کرد.‌ پروفیل‌ها که به عنوان مقاطع دارای طول زیاد و سطح مقطع مشخص شناخته می‌شوند، از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از انواع پروفیل که توپر بوده و ایمنی و استحکام بالای آن در صنعت موردتوجه قرار گرفته، چهار پهلو است.

چهار پهلو پروفیلی باز و بسیار مقاوم است که سطح مقطع آن به شکل مربع یا مستطیل بوده و به آن چهارگوش نیز گفته می‌شود. چهارپهلو شباهت زیادی به تسمه دارد و شکل ساده‌ سطح مقطع آن باعث شده تا از ویژگی‌های مطلوبی مانند شکل‌پذیری بالا و قابلیت جوشکاری و تراشکاری برخوردار باشد.

چهار پهلو از چه آلیاژی ساخته میشود؟

به گزارش انبار مرکزی ضایعات چهار پهلو از چه آلیاژی ساخته میشود؟برای ساخت چهارپهلو آلیاژها و فلزات مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، آلیاژ فولاد_کربن، آلیاژ فسفر_برنج و آلیاژ مس_بریلیوم به‌ کار گرفته می‌ شود. هر یک از ویژگی ‌های خاص این پروفیل، به دلیل وجود این مواد می ‌باشد.علاوه بر قیمت ارز و فولاد، عواملی مانند کیفیت ساخت، نوع، جنس مواد اولیه، ضخامت و اندازه‌ بر قیمت پروفیل‌ های چهارپهلو تأثیرگذار است.

انواع سایز های چهارپهلو

  • سایز ۵-۶: بیشترین کاربرد سایز ۵ تا ۶ این پروفیل‌ اغلب در کارهای تزیینی می‌ باشد.
  • سایز ۸-۹: اگرچه مقاومت سایز ۸ تا ۹ این پروفیل کم است، اما معمولاً از آن‌ در کارهای سبک استفاده می‌ شود.
  • سایز ۱۰: برای ساخت انواع درب و پنجره معمولاً از مقاطع سایز ۱۰ استفاده می ‌گردد.
  • سایز ۱۲: درب ‌های بزرگ ساختمان، نرده و حفاظ ‌ها با استفاده از چهارپهلو سایز ۱۲ ساخته می ‌شود.
  • سایز ۱۴-۱۶: این سایز از پروفیل‌ ها معمولاً برای مصارف استقامتی به‌‌ کار می ‌رود. به این دلیل که وزن و اندازه‌ های آن زیاد است.

به‌ طور کلی چهارپهلو بر اساس روش تولید به سه گروه متفاوت تقسیم می ‌شود که شامل چهارپهلو نوردی یا نرمال، چهار پهلو ترانس و چهار پهلو فابریک می ‌باشد. چهار‌پهلو ترانس و فابریک از انواع مرغوب چهار پهلو هستند.

انواع چهار پهلو

  • چهارپهلو ST37
  • چهارپهلو ST44
  • چهار پهلوST52
  • چهار پهلوMO40
  • چهارپهلوCK45

روش دیگر برای دسته‌بندی انواع مختلف مقاطع چهارپهلو، شیوه‌ تولید آن‌ها است. بر این اساس، این محصولات را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:

  1. چهارپهلوی نورد گرم
  2. چهارپهلوی نورد سرد
  3. چهارپهلوی ترانسی
  4. چهارپهلوی فابریک

تولید چهار پهلوی به نورد گرم و سرد

تولید چهارپهلو به روش نورد گرم و سرد، شبیه به تولید تسمه به روش نورد گرم و سرد می ‌باشد. برای تولید این پروفیل‌ ها به روش ترانسی، بعد از اینکه تحت نورد گرم قرار گرفتند، ضخامت آن ‌ها با دستگاهی به نام کویل کاهش می‌ یابد و سطح آن صیقلی می ‌گردد. برای ساخت چهارپهلو فابریک، شمش‌ های فابریک به کار گرفته می ‌شود که باعث می ‌گردد محصول باکیفیتی تولید شود. در ادامه روش تولید چهارپهلو ترانس و فابریک و مشخصات آن ‌ها بررسی‌ شده است.

تولید چهار پهلو ترانسی

تولید چهار پهلو ترانسی مقاطع چهارگوش تولیدشده با این روش، بسیار باکیفیت بوده و از دقت و صافی سطحی بسیار بالایی برخوردار هستند. در این روش، شمش‌های فولادی خام را درون کوره‌، با روش ریخته‌گری مداوم ذوب می‌کنند، سپس این شمش‌ها را در طول‌های مشخص برش داده و مجددا حرارت می‌دهند. مرحله‌ بعدی شامل نورد کردن چندین‌باره‌ شمش‌ها است که قابلیت شکل‌دهی آن‌ها را افزایش می‌دهد. سپس آن‌ها را وارد غلتک‌های مخصوص می‌کنند تا به صورت چهارپهلو دربیایند. به این نوع چهارپهلو، نرمال گفته می‌شود که سطح آن سیاه بوده و لازم است پرداخت‌های سطحی، با دفعات زیاد روی آن صورت بگیرد تا چهارپهلوی ترانس به دست بیاید. انجام عملیات سنگ‌زنی و پولیش‌کاری روی سطح، باعث می‌شود تا چهارپهلوها کاملا صیغلی و براق شوند و کیفیت آن‌ها افزایش پیدا کند.

چهار پهلو فابریک

چهار پهلو فابریک اگرچه برای تولید چهارپهلو نرمال و ترانس، از شمش ‌های فولادی دارای ناخالصی استفاده می ‌شود، اما برای ساخت نمونه ‌های فابریک، شمش ‌های کاملاً خالص و فابریک به‌ کار گرفته می‌ شود. در نتیجه، محصول نهایی کیفیت بالایی دارد و کاملاً یک ‌دست است. سایز چهارپهلو فابریک بر اساس استانداردهای کارخانه ارائه می ‌شود. همچنین از مواد مختلف برای تولید آن‌ استفاده می ‌شود که هر کدام کاربرد به ‌خصوصی در صنایع مختلف دارد

خار چهار پهلو

خار چهار پهلو پیش‌تر با چهارپهلوی ترانسی که بسیار دقیق بوده و تلورانس ناچیزی دارد، آشنا شدیم؛ سایز این مقاطع، ۲*۲ الی ۹۰*۹۰ میلی‌متر است. به انواعی از چهارپهلوهای ترانسی، که در ابعاد ۲*۲ تا ۱۰*۱۰ تولید می‌شوند، خار چهارپهلو گفته می‌شود که بیشترین مصرف آن در صنایع ظریف و دقیق مانند قفل‌سازی است. خارها در برقراری نوعی اتصال موقت بین محور و قطعاتی است که خار روی آن‌ها سوار شده، کاربرد دارند. عملکرد آن به این صورت است که در شیارهایی که روی محور وجود دارد، قرار گرفته و نیرو و گشتاور را بین قطعه و محور انتقال می‌دهد.
خارهای چهارپهلو از جنس فولاد CK45 بوده و در صنعت با نام خار تخت نیز شناخته می‌شوند. خارهای صنعتی چهارپهلو که به دلیل طراحی ساده و همچنین آسان بودن مونتاژ و ساخت، در بین طراحان محبوبیت زیادی دارند.

انواع خار چهار پهلو

  1. خار تحت انطباقی
  2. خار تخت لغزشی

خار تخت انطباقی

خار تخت انطباقی جا زدن این خارها درون شیار خود، با مقداری سفتی همراه است و پس از قرارگیری، از قسمت بالایی کمی لقی دارد و برای جلوگیری از حرکت قطعه از ابزارهای دیگری مانند پیچ و مهره استفاده می‌شود. لازم است که طول این خار حتما از طول شیار کمتر باشد.

خار تخت لغزشی

خار تخت لغزشی در ساخت وسایلی مانند کلاچ اتومبیل که قطعه‌ سوارشونده حرکت طولی دارد، این نوع خار را به کار می‌برند. برای جلوگیری از حرکت خار و سفت کردن آن در محل خود نیز، از پین یا پیچ استفاده می‌کنند.
برای طراحی خارهای تخت و استفاده از آن‌ها در محورها، از استاندارد DIN6885 پیروی می‌شود. در این استاندارد، با توجه به قطر شفت موردنظر، عرض استانداردی برای خار پیشنهاد شده است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.