سلام ، به سایت انبار مرکزی ضایعات خوش امدید

لوگو

خیابان آزادی

ایران ، تهران

میلگرد حرارتی چیست

میلگرد حرارتی چیست

میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی به عنوان یکی از اجزای سقف تیرچه و بلوک به شمار می رود که منجر به کاهش تنش‌های حرارتی وارده به بتن سقف می گردد. به میلگرد حرارتی، آرماتور جمع شدگی ، حرارت ، انقباض یا افت نیز گفته می گویند.

مهندسان سازه در زمان ساخت و ساز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این مشکلاتی که در زمان اجرای سقف با آن مواجه می شوند، ترک خوردگی سقف است. برای اینکه با این مشکل برخورد شود، بهترین راهی که می‌توان به شما معرفی کرد استفاده از  میلگرد حرارتی پس از بتن ریزی است. در واقع وظیفه عمده این میلگردها جلوگیری از تنش های ناشی از جمع شدگی و حرارت بتن است و به همین دلیل نیز آرماتور حرارتی نامیده می شوند. آرماتور حرارتی از انبساط و انقباض بتن و ایجاد ترک جلوگیری کرده و در نتیجه سبب کاهش عرض ترک ها می گردد. در خصوص استفاده از میلگرد حرارتی دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به بررسی دقیق هریک از دیدگاه ها خواهیم پرداخت.

کاربرد میلگرد حرارتی

کاربرد میلگردهای حرارتی برای از بین بردن و به حداقل رساندن اثرات ناشی از تغییرات حرارتی در ساخت ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند

تعدادی آرماتور تحت عنوان آرماتورهای حرارتی، عمود بر تیرچه ها قرار داده می شوند که به خوبی با ترک های حرارتی بتن و جمع شدگی آن مقابله می نمایند. به طور کلی این میلگردها به صورت چپ و راست بر روی سقف قرار می گیرند و در زمانی که بتن با افت حرارت مواجه می شود از ترک خوردن آن جلوگیری می کند. بهترین مکان قرارگیری این میلگردها یک سوم بالای ضخامت دال بتنی می باشد.

کمک میلگرد حرارتی به استحکام بتن

کمک میلگردهای حرارتی به استحکام بتن درست از زمانی که پدیده جمع شدگی اتفاق می‌افتد، آغاز می‌گردد؛ به این ترتیب این میلگردها با فرآیند انقباض مقابله می‌کنند و با اثر کشسانی خود مانع از وارد آمدن فشار به بتن می‌شوند. بتنی که توسط میلگردهای حرارتی مسلح می‌شود، نسبت به بتن غیر مسلح از جمع شوندگی بسیار کمتری برخوردار است. همچنین وجود آرماتور حرارتی سبب می‌شود تا ترک‌های بزرگ به وجود نیایند و آن دسته از ترک‌هایی هم که ایجاد می‌شوند، بسیار جزئی و خفیف باشند. بنابراین استفاده از آرماتورهای حرارتی ضریب ایمنی ساختمان را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می‌دهد و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند

ویژگی میلگرد حرارتی

ویژگی میلگرد حرارتی قطر میلگرد حرارتی حداقل ۵ میلی متر و اگر میلگرد مقاومت  بالایی داشته باشد، قطر میلگرد از نوع حرارتی ۴ میلی متر است. حداکثر فاصله بین دو میلگرد  ۲۵ سانتی متر در نظر گرفته میشود. به طور کلی قطر این نوع میلگرد بین ۶ تا ۶.۵ می باشد و گاهی اوقات از سایز ۸ هم استفاده می شود.بیشترین فاصله میلگردها از هم، ۲۵ سانتی متر است. در صورتی که میلگرد بالایی تیرچه داخل در ۵ سانتی متری پایینی قرار داده شود، آنرا به عنوان میلگرد حرارتی در نظر میگیرند. طول این  میلگردها حداقل تا فاصله دهانه آزاد از تکیه گاه به سمت درون دهانه امتداد پیدا کنند.

سه روش جایگزین میلگرد حرارتی

  • بکار بردن بتن الیافی: این الیاف نقش میلگرد از نوع حرارتی  را دارند.
  • کم تر کردن میزان آب نسبت به سیمان باعث افزایش میزان روانی بتن می شود.
  • بکار بردن فوق روان کننده در عملیات باعث میشود که بتن کمتر ترک بخورد.

نکات مهم درمورد میلگرد حرارتی

نکات مهم درمورد میلگرد حرارتی در مجموع میلگرد حرارتی نوعی میلگرد است که جهت کاهش و  یا خنثی کردن مضرات ناشی از تغییرات دمایی  روی بتن بکار می رود. اگر از میلگردهای حرارتی استفاده نشود، ترک ها گسترش پیدا کرده و بتن ها به مرور استحکام خود را از دست خواهند داد. به همین علت وجود آرماتور حرارتی موجب افزایش مقاومت کششی بتن شده و ضریب ایمنی ساختمان را به طور چشم گیری افزایش می دهد.

بکارگیری این نوع میلگردها بر اساس آیین‌نامه‌های تدوین شده عمرانی و ساخت و ساز اساسی بوده و از تلفات وقت و انرژی زیادی جلوگیری می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.