سلام ، به سایت انبار مرکزی ضایعات خوش امدید

لوگو

خیابان آزادی

ایران ، تهران

پلاتین و کاربرد آن

پلاتین و کاربرد آن

پلاتین

پلاتین یکی از عنصرهای شیمیایی است و از فلزات محسوب میشود. نشانه اختصاری آن Pt است. پلاتین به رنگ سفید-خاکستری است و متراکم، رسانا است و قابل شکل‌پذیر است پلاتین یکی از باارزش‌ترین فلزات محسوب میشود و یکی‌از گران بها ترین فلزات است . نام این فلز برگرفته از واژه اسپانیایی پلاتینا به معنی «نقره کوچک» است.

پلاتین را میتوان به عنوان کمیاب‌ترین عناصر پوسته زمین نام برد. این عنصر پلاتین را میتوان  به صورت آزاد در طبیعت یافت کرد و همچنین همراه با پنج فلز خانواده پلاتین یعنی اسمیم، پالادیم، روتنیم، ایریدیم، رودیم مشاهده می‌شود. تمام ۶ فلزنام برده نادر بوده اند و ویژگی‌های مشابه به هم را دارند.

مقاومت پلاتین

مقاومت پلاتین: پلاتین مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حتی در دماهای بالا برخوردار است. پلاتین محبوبیت بسیاری دارد خاصیت کاتالیزوری این فلز بسیار بالاست. اولین کاربرد پلاتین به بومیان اکوادور برمی‌گردد که این فلز را از شن‌های رودخانه به دست آوردن و از آن در ساخت طلا و جواهر استفاده نمودند.  از پلاتین در ساخت جواهرات و مبدل‌های کاتالیست استفاده می‌شود. همچنین در تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی، تجهیزات حرارت‌سنج برای کوره‌های الکتریکی، ابزارهای مخصوص آزمایشگاهی، پوشش موشک‌ها، دستگاه‌های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، سوخت موتور جت و … کاربرد دارد.

کاربرد پلاتین

طلاسازی

طلاسازی همانطور که گفته شد پلاتین یکی از گران قیمت فلز محسوب میشود این فلز بسیار قابل انعطاف و شکل پذیراست و از سوی دیگر کم واکنش ترین فلز گران محسوب می شود که به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و لکه دار شدن در هوای آزاد شناخته شده است.

پلاتین نسبت به آهن کمی سخت تر و مقاوم تر بوده، و به راحتی ساییده نمی شود و خش و تاب بر نمی دارد. ویژگی های این فلز باعث شده است که محبوبیت خود را در در زمینه ساخت جواهر آلات به خصوص در شرق به دست اورد و احتمالا بهترین و ایمن ترین فلز برای الماس می باشد. از پلاتین در گوشواره ها، انگشترها، آویزها، دستبندهای الماس و غیره استفاده می شود.

خودرو سازی

خودرو سازی کاتالیزورهای اتوماتیک روکش شده با پلاتین به جلوگیری از پخش آلودگی های مضر تولید شده توسط وسایل نقلیه کمک می کنند.

با افزایش مداوم تعداد ماشین ها در جاده های سراسر دنیا، آلودگی هوای ناشی از آن ها به عنوان یک مشکل زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته در حالی که پلاتین به همراه پالادیم در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

پزشکی

پزشکی ترکیبات پلاتین مانند سیس پلاتین در داروهای شیمی درمانی برای درمان انواع خاصی از سرطان استفاده می شوند. پلاتین در اغلب تجهیزات آزمایشگاهی، پروتزهای دندانی، تجهیزات پزشکی و جراحی نیز وجود دارد.

مفید برای سلامتی

مفید برای سلامتی از پلاتین برای شیمی درمانی برخی از سرطان‌ها از ترکیبات پلاتین استفاده می‌شود. فلز پلاتین خطری ندارد اما نمک‌های آن باعث مشکلاتی چون سرطان مانند سیسس، تخریب ارگانهای بدن مانند مغز استخوان، کلیه، بینایی، شنوایی، معده، روده، دگرگونی ژنتیکی و حساسیت‌های پوستی می‌شود اما به دلیل بالا بودن مقاومت در برابر فرسایش این فلز، پلاتین در مقایسه با سایر عناصر خطرات کمتری دارد.

ارزش پلاتین و قیمت آن

ارزش و قیمت پلاتین  گاهی اوقات حتی به دو برابر قیمت طلا میرسد. طلا بیشتر برای سرمایه‌گذاری خوب است و سود دارد اما پلاتین بیشتر کاربرد صنعتی دارد و صنعتی بودن آن مورد توجه است که با توجه به تقاضای آن هرچقد  تقاضا بیشتر شود قیمت آن بالا می‌رود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.